5. Játéktér felépítése
5.1.
Ebben a fejezetben egy bizonyos játékos térfelének részeit ismertetjük, de minden játékos térfele ugyanígy épül fel.5.2. A pakli, a gyűjtő, a Semmi és a szabálylap/követő/céhek helyzete
5.2.1.
A játék elején az asztalon a játékos paklija, és az általa esetlegesen használt szabálylap és/vagy követő helyezkedik el. A szabálylap és/vagy követő a játékos paklija mellé kerül, jól látható helyre. Szintén a pakli mellett helyezkedik el a játékos gyűjtője és a Semmi. (49/3.)
[Kiegészítés]
A gyűjtőnek és a Semminek mindig jól megkülönböztethetőnek kell lennie, ezért célszerű a gyűjtő lapjait képpel felfelé, a Semmi lapjait képpel lefelé fordítva gyűjteni.
5.2.2.
Mind a gyűjtőt, mind a Semmit úgy kell elhelyezni az asztalon, hogy a bennük lévő lapok helyzete ne legyen megtévesztő.5.3. Tartalék
5.3.0.
A tartalék az asztalnak a játékoshoz közelebb eső szélénél, azzal párhuzamosan helyezkedik el.5.3.1.
A tartalékba kerülnek a játékos által kijátszott, illetve az őrposztból oda visszavont lények.5.3.2.
Ha egy lény gazdát cserél, a tartalékba kerül. Ha aktív volt, aktívan.5.3.3.
A tartalék mérete nincs korlátozva.5.3.4.
A tartalékban lévő lények egyaránt lehetnek aktívak vagy passzívak.5.4. Őrposzt
5.4.0.
A tartaléktól elkülönülten, a térfélnek az ellenfél felé eső részen található a tartalékkal párhuzamosan elhelyezkedő őrposzt.5.4.1.
A lényeket a játékos a csere fázisában viheti be a tartalékból az őrposztjába, és ugyanekkor vonhatja vissza onnan őket a tartalékba.5.4.2.
Az őrposztban lévő lények a harci fázis során megtámadhatják az ellenfél őrposztban lévő lényeit, rombolhatják az ellenfél aktív építményeit, illetve támadhatják magát az ellenfelet is.5.4.3.
Az őrposzt mérete korlátozott. Egyszerre maximum három lény tartózkodhat az őrposztban. Az őrposzt méretét egyes lapok módosíthatják.5.4.4.
Ha a játékos csere fázisában bármely okból több lény van az őrposztjában, mint annak a mérete, köteles legalább annyi lényt onnan a tartalékjába visszavonni, hogy a lények száma az őrposzt méretéhez igazodjon.5.4.5.
Az őrposztban lévő lények mindig aktívak, az ott lévő lényeket semmilyen módon nem lehet passzivizálni.
[Kiegészítés]
Az őrposztban lévő lények is lehetnek célpontjai passzivizáló cselekvésnek, de azok passzivizáló hatása nem jön létre.
5.5. Asztalon maradó lapok (permanensek) helye
5.5.1.
Az asztalon maradó, nem-lény lapok (permanensek) a kijátszásukkor a játékos térfelén belül bárhová kerülhetnek, de mindig jól láthatóan úgy kell őket elhelyezni, hogy lehetőleg ne takarják egymást, és helyzetük ne legyen megtévesztő.5.5.2.
Az asztalon maradó, nem-lény lapok (permanensek) egyaránt lehetnek aktívak vagy passzívak.5.5.3.
Azokat a lapokat, amiket egy permanensre kell rátenni, kijátszáskor úgy kell elhelyezni, hogy mindkettő jól látható maradjon.5.5.4.
A permanenseken lévő (ún. rátett) lapok mindig aktívak, az ilyen lapokat semmilyen módon nem lehet passzivizálni.
[Kiegészítés]
A rátett lapok is lehetnek célpontjai passzivizáló cselekvésnek, de azok passzivizáló hatása nem jön létre.
5.5.5.
Ha egy permanens kikerül a játékból, az esetlegesen rajta lévő rátett lapok a gyűjtőbe kerülnek.5.5.6.
Az aktív permanensek álló helyzetben, szövegükkel a tulajdonosuk felé fordítva helyezkednek el.5.5.7.
A passzív permanensek 90 fokkal elfordítva, fektetve helyezkednek el az asztalon.5.5.7.1. Passzivizálás
: ha egy hatás elérése érdekében, vagy egy hatás következtében egy vagy több permanenst passzivizálni kell, ez azt jelenti, hogy a permanenst aktív (álló) helyzetből passzív (fekvő) helyzetbe kell fordítani.5.5.8.
A passzív permanensek (kivéve lények) képességei nem működnek, nem használhatók, de a passzívan játékba kerülő építmények kijátszáskori képességei létrejönnek.
[Kiegészítés]
Megjegyzés: főszabály szerint a passzív lapok semmilyen képessége nem működik (a kijátszáskori képességek sem). Ez alól a szabály alól a lények általános kivételt képeznek, mivel esetükben mindegy, hogy aktívak vagy passzívak, minden képességük ugyanúgy működik.
Az építmények kijátszáskori képességei (automatikus és aktiválást kívánó képességeik egyaránt) szintén működnek akkor is, ha bármilyen okból - vagy alapértelmezés szerint - passzívan kerül az építmény az asztalra.
A többi típusba tartozó passzív asztalon maradó lapnak semmilyen képessége nem működik, az ilyen lapok képességei passzívan nem használhatók, a kijátszáskori automatikus és aktiválást kívánó képességeik sem működnek, illetve ezek sem használhatók.
5.5.9.
Ha egy permanens gazdát cserél, akkor abban a helyzetben kerül az új gazdájához, amilyen helyzetben volt. Ha aktív volt, aktívan, ha passzív volt, passzívan.5.6. A lapok tulajdonosa, gazdája
5.6.1.
Egy lap tulajdonosa az a játékos, akinek paklijából (kiegészítő paklijából) származik. (26.4.) (27.4.)5.6.2.
Egy lap gazdája az a játékos, akinek a térfelén (asztalán) az elhelyezkedik. A „rátett“ lapokra vonatkozó szabályok itt találhatók (link: (8.11.2.)5.3.2.
Ha egy lény gazdát cserél, a tartalékba kerül. Ha aktív volt, aktívan.5.3.3.
A tartalék mérete nincs korlátozva.5.3.4.
A tartalékban lévő lények egyaránt lehetnek aktívak vagy passzívak.